
Thema Vervoer
Een groep mensen in Delft kan zich door verschillende redenen niet verplaatsen in de stad wanneer en op welke manier ze dat wil. We streven ernaar dat iedereen zich kan bewegen door Delft, het liefst zo zelfstandig mogelijk. Mensen reizen bij voorkeur zelfstandig. Een toegankelijk openbaar vervoer, invalideparkeerplaats of eigen vervoermiddel zoals een scootmobiel maakt dit voor hen mogelijk.
Uit de gesprekken komt bijvoorbeeld naar voren dat het openbaar vervoer (ov) onvoldoende toegankelijk is voor inwoners met een beperking. Om hiermee aan de slag te gaan, zijn we afhankelijk van externe partijen zoals de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De MRDH is opdrachtgever van het regionale en stedelijke openbaar vervoer in de 21 gemeenten. De toegankelijkheid van de bus hangt af van een aantal punten. Gebruikt de chauffeur de loopplank en geeft de chauffeur iemand de rust om te gaan zitten alvorens weg te rijden? Is er begrip vanuit de medereizigers als ze moeten opstaan voor iemand met een beperking? Al deze vragen en onzekerheden zorgen ervoor dat mensen met een beperking een soort angst en terughoudendheid hebben om met het ov op stap te gaan.


Ik reis liever niet met de regiotaxi. Maar als ik met de bus wil reizen, word ik regelmatig geweigerd en dan moet ik op de volgende bus wachten. Chauffeurs moeten een rijplaat neerleggen. Sommige chauffeurs weigeren dit, worden boos als een passagier wil helpen of willen niet wachten tot ik mijn rolstoel heb ingeklapt en dan met de rolstoel de bus instap.
(Deelnemer startbijeenkomst 5 oktober, rolstoelgebruiker)

Maatregel Aan de slag met het openbaar vervoer
Het doel van deze maatregelen is de inwoners meer vertrouwen te laten krijgen in het gebruiken van het ov, in eerste instantie de bus. Het Toegankelijkheidsnetwerk heeft naar aanleiding van de opgehaalde signalen contact gehad met EBS, de busmaatschappij. Zij willen graag meewerken om het vervoer toegankelijker te maken. We hebben de voorbeelden van ontoegankelijke situaties die we hebben opgehaald uit de stad, besproken en daaruit zijn een aantal actiepunten gekomen. Hier gaan we gezamenlijk mee aan de slag de komende periode. We gaan ov-opstapdagen organiseren. Met als doel de deelnemers meer vertrouwd te maken met het ov door hen te laten oefenen. Bijvoorbeeld met het gebruik van de ov-chipkaart en het in- en uitstappen.
Ov-opstapdagen zijn tot nu toe als zeer waardevol ervaren, maar deze dagen richten zich vooral op senioren. Het is goed als deze opstapdagen zich ook op andere groepen richten. Bijvoorbeeld op inwoners met een mentale of lichamelijke beperking. Uit de gevoerde gesprekken is namelijk gebleken dat mensen met een beperking moeilijkheden ervaren met het openbaar vervoer, maar niet altijd gebruik kunnen of willen maken van Wmo-vervoersmiddelen. Wanneer inwoners weten hoe ze gebruik kunnen maken van het ov, vergroot dit hun zelfredzaamheid en zelfverzekerdheid.