9

Thema Onderwijs en ontwikkeling

Het is van belang dat een inwoner van Delft de mogelijkheid heeft om zich levenslang te blijven ontwikkelen wanneer die daar behoefte aan heeft. De VNG (2019) geeft onder andere aan dat de toegankelijkheid van schoolgebouwen belangrijk is, net als het bieden van inclusief onderwijs waar mensen met én zonder beperking zoveel mogelijk naar dezelfde school kunnen gaan.

Inclusief onderwijs houdt in: op een veilige manier naar school kunnen gaan en een duidelijk vervolg van het onderwijs naar een baan voor mensen met een beperking. Vanuit dit thema zijn voor deze Agenda (nog) geen signalen opgehaald. Daarom staan er nu op dit thema (nog) geen maatregelen in deze Agenda. Het netwerk wordt steeds uitgebreid, onder andere met als doel om ook vanuit dit thema signalen te kunnen ophalen.

Twee kinderen in rolstoel in de klas.

‘Inclusief onderwijs’ is een ambitie vanuit het onderwijs in Delft. Het is een wisselwerking tussen onderwijs en zorg. In de Delftse Educatieve Agenda is inclusief onderwijs een van de ambities. Niet voor alle kinderen met een fysieke, cognitieve of sociaal-emotionele achterstand of beperking is opvang en onderwijs vlakbij huis toegankelijk. Een doel van die ambitie is dat inclusiever onderwijs als term op termijn niet meer nodig is, omdat dit in de opvang en het onderwijs het nieuwe normaal is: kinderen met een (fysieke, cognitieve, gedragsmatige of andere) achterstand of beperking gaan waar mogelijk naar dezelfde school als kinderen zonder achterstand of beperking.

Om meer inclusie in het onderwijs te stimuleren, is de gemeente Delft in samenwerking met de maatschappelijke partners in de stad bezig met het verzorgen van meer thuisnabij onderwijs. Met behulp van het koersplan Passend Primair Onderwijs (PPO) Delflanden focust de gemeente zich de komende jaren op de wettelijke mogelijkheden, om regulier en speciaal onderwijs en jeugdzorg meer met elkaar te verbinden of samen te voegen. De gemeente zal deze mogelijkheden verkennen en waar gewenst ook toepassen.