2

Thema Gemeentelijke organisatie van Delft

Inwoners zien de gemeente en haar stadskantoor als visitekaartje van de stad. De gemeente heeft een voorbeeldfunctie als het gaat om toegankelijkheid. Daarom is de gemeentelijke organisatie van Delft toegevoegd aan de thema’s van deze Agenda.

Uit de gesprekken met inwoners met een beperking blijkt dat de meningen verschillen over de mate van toe­gankelijkheid van het stadskantoor. Sommige mensen ervaren dat de gemeente zich warm en gastvrij opstelt. Anderen geven aan dat bepaalde doelgroepen juist niet graag naar de gemeente en haar stadskantoor gaan. Denk hierbij aan mensen met een licht verstandelijke beperking of mensen die kampen met laaggeletterdheid. De beperking is niet zichtbaar en vaak ervaren deze mensen een drempel om hulp te vragen. Dit kan weleens voor conflicten en een gevoel van onbegrip zorgen.

Het doel van deze Agenda is het toegankelijk maken van de gemeente voor alle inwoners. De gemeente erkent dat toegankelijkheid een noodzakelijk onderdeel vormt van de planvorming. Hiertoe worden stappen gezet. Als voorbeeld is in de visie op dienstverlening van de gemeente meegenomen dat de gemeentelijke dienstverlening digitaal, sociaal en fysiek toegankelijker moet worden.

Daarnaast is een onderzoek naar dienstverlening afgerond. In samenwerking met ontwerpbureau Muzus hebben de gemeente Delft, Delft Support, Delft voor Elkaar en Werkse! de klantreis van de inwoners van Delft onderzocht. Deze partijen hebben zich met elkaar verbonden met als doel het verbeteren van de toegang in Delft. Het project richt zich op de huidige stand van zaken en de context, ervaringen, behoeftes, drijfveren en drempels van klanten.

Maatregel vergroten toegankelijkheid gemeente

We beginnen bij het onderzoeken van de toegankelijkheid van het stadskantoor. Verschillende ervarings­­deskun­digen hebben gesproken met medewerkers van de gemeentelijke afdeling dienstverlening. Met dit onderzoek willen we achterhalen op welke manier de toegankelijkheid van het stadskantoor verbeterd kan worden. De uitkomsten van het onderzoek door Muzus over de klantreis leiden tot adviezen voor de dienstverlening aan de inwoners van Delft en voor de samenwerking onderling.

Vanuit deze onderzoeken gaan we aan de slag. De verbeterpunten leggen we voor aan de betrokken gemeentelijke afdelingen. In samenwerking met het Toegankelijkheidsnetwerk stellen we een plan van aanpak op om de toegankelijkheid van de gemeentelijke organisatie te verbeteren.

Een van de manieren om de toegankelijkheid te verbeteren is de bewustwording en kennis over verschillende doelgroepen te vergroten. Dat kan met trainingen of workshops. De deelnemers aan het stadsgesprek denken dat het volgen van trainingen voor medewerkers van de gemeente, de toegankelijkheid van de gemeente zal bevorderen. Alleen als zij doordrongen zijn van de positie, behoeften en mogelijkheden van mensen met een beperking, dan kunnen ze daar in beleidsvormingen uitvoering oog voor hebben en verankeren in de gemeentelijke processen.